Cuprins:
2 Necesităţi şi probleme identificate în evaluarea capacităţilor. 5
5 Plan de acţiuni pe termen scurt şi mediu (2013 – 2016) 11
6 Monitorizare şi Evaluare. 13
1 Introducere
Satul Pelinia, r. Drochia este una din cele 30 localități din Republica Moldova identificată ca beneficiară în cadrul Programului Comun de Dezvoltare Locală Integrată (PCDLI). Intervențiile PCDLI la nivel local au ca scop dezvoltarea de modele de autorități locale operaționale – „campioni ai schimbării” prin acordarea suportului în implementarea schimbărilor în funcționarea și structura autorităților locale, în conformitate cu modificările aduse de Strategia Națională de Descentralizare.
La prima etapă de implementare conform PCDLI APL Pelinia este asistată în îmbunătățarea modului de funcționare prin intermediul unui proces participativ desfășurat în 3 etape:
- se evaluează capacităţile administrative existente şi se identifică activităţile/serviciile necesare de dezvoltat;
- se identifică priorităţile de dezvoltare instituţională şi se elaborează Planul de Dezvoltare Instituțională a administraţiei publice locale;
- se finanţează un proiect din Planul de Dezvoltare Instituțională a administraţiei publice locale.
Procesul de evaluare a capacităților APL a fost axat pe următoarele domenii de evaluare:
- Caracteristici generale ale unității administrativ – teritoriale
- Cadrul normativ-organizațional, atribuții și responsabilități
- Calitatea procesului decizional și capacitatea managerială
- Managementul resurselor umane
- Managementul financiar
- Capacitatea de planificare strategică şi de atragere a investiţiilor
- Capacitatea de cooperare
- Capacitatea APL în domeniul achizițiilor publice
- Capacitatea APL de management al proprietății publice
Analiza rezultatelor de evaluare a capacităților APL a constituit baza pentru elaborarea Planului de Dezvoltare Instituțională a s. Pelinia, r. Drochia. PDI a fost elaborat în conformitate cu Metodologia de elaborare a planurilor de dezvoltare instituţională a Programului Comun de Dezvoltare Locală Integrată în perioada iulie-august 2013. Au fost organizate 3 ateliere de planificare cu participarea funcţionarilor publici, conducătorilor instituțiilor publice din subordinea primăriei, consilierilor locali, reprezentaţilor societăţii civile cu sprijinul facilitatorilor comunitari din cadrul PCDLI.
Scopul Planului de dezvoltare instituțională (PDI) este asigurarea cadrului necesar pentru planificarea dezvoltării organizaţionale şi a activităţii autorităţii administraţiei publice locale, care va contribui la fortificarea capacităţilor APL de realizare a competenţelor, atribuţiilor, sarcinilor şi obiectivelor autorităţii publice.
Elaborarea PDI are următoarele obiective:
- să definească misiunea autorităţii publice;
- să expună clar responsabilităţile operaţionale ale autorităţii, structurile şi instituţiile subordonate acesteia;
- să identifice şi să ierarhizeze acţiunile concrete privind îndeplinirea competenţelor, atribuţiilor, sarcini şi obiective ale autorităţii publice şi instituţiilor subordonate acesteia, în corespundere cu strategia de dezvoltare locală şi alte documente de politici ale UAT.
PDI este elaborat pe o perioadă de trei ani – 2014-2016.
Planul conține următoarele componente:
Misiunea – se prezintă succint rolul autorităţii publice, după cum este stipulat în prevederile normative în vigoare, menţionîndu-se ariile de competenţă ale autorităţii.
Obiectivele strategice rezidă în realizarea celor mai importante sarcini ale autorităţii publice locale pe termen mediu şi lung.
Priorităţile sînt direcţii de activitate prioritare pe care autoritatea publică locală intenţionează să le realizeze în termen mediu (3 ani).
Acţiunile sînt reprezentate de proiectele şi iniţiativele concrete, pe care autoritatea publică locală le va implementa pentru a trece la realizarea priorităţilor pe termen mediu.
Monitorizare şi evaluare – se descriu procedurile de monitorizare, evaluare şi raportare a rezultatelor implementării PDI. Ele trebuie să ofere o legătură clară cu planul de lucru anual al instituţiei şi să identifice responsabilii sau subdiviziunea responsabilă de monitorizarea implementării sarcinilor stipulate de PDI, de evaluarea progresului şi de raportarea succeselor şi eşecurilor conducerii autorităţii administraţiei publice locale.
Evaluarea explică cum interpretarea informaţiilor obţinute în urma monitorizării poate pune în discuţie inclusiv alegerea obiectivelor iniţiale si/sau modificarea strategiilor propuse pentru atingerea acestora.
Beneficiarii direcţi ai evaluării sunt Administraţia publică locală a satului Pelinia, precum şi PNUD Moldova în calitate de instituţie finanţatoare.
Implementarea Planului de Dezvoltare a Capacităţilor va contribui la:
- asigurarea creşterii transparenţei şi eficienţei instituţionale a activităţii APL.
- îmbunătăţirea procesului de consultanţă cu populaţia şi reprezentanţii acesteia-membrii
- consiliului local în vederea soluţionării problemelor comunităţii.
- eficientizarea colaborării actorilor APL.
- oferirea serviciilor de calitate cetăţenilor.
- ridicarea nivelului profesionalismului angajaţilor Primăriei.
- dezvoltarea încrederii în APL şi promovarea imaginii acesteia.
PDI va servi ca bază pentru direcţionarea tuturor activităţilor de modernizare, elaborare şi
implementare a programelor şi proiectelor de asistenţă şi dezvoltare.
2 Necesităţi şi probleme identificate în evaluarea capacităţilor
Date generale
Satul Pelinia este situat în r. Drochia, la 21,4 km de or. Bălţi şi la 18,6 km pînă la centrul raional Drochia. În ianuarie 2013 avea 8003 locuitori şi o suprafaţă de 8322 ha suprafaţa generală a localităţii, iar 1330 ha suprafaţa habitată. Este comună pentru că în componenţa satului Peliniei mai este inclusă şi staţia de calea ferată numită tot Pelinia, unde nu locuieşte nimeni.
Structura demografică a populaţiei în ultimii ani demonstrează dominanța mortalității asupra natalității, micșorându-se din 2008 cu 380 persoane. În ceea ce priveşte ocupaţia populaţiei activă din punct de vedere economic se observă o creştere. Dacă în 2005 în economie erau ocupaţi 4000 persoane din 8600 populaţia, în 2013 sunt ocupaţi 3900 persoane din 8003 populaţia. Majoritatea persoanelor activează în agricultură – 1312, ceea ce constituie 70%, restul fiind încadraţi în învăţămînt şi educaţie preşcolară, sănătate, servicii şi comerţ, administraţia publică şi asigurarea ordinii publice. Conform datelor Oficiului Forţei de Muncă sunt înregistraţi ca şomeri 18 de persoane din localitate.
Numărul populaţiei care este ocupată în alte localităţi este în creştere. În anul 2007 erau 720 persoane care muncesc în afara localităţii, inclusiv 297 în interiorul ţării şi 423 peste hotarele republicii. În anul 2013 circa 556 persoane sînt plecate la muncă peste hotare pe termen îndelungat, iar peste 1000 de cetăţeni pleacă periodic la muncă peste hotare. În alte localităţi ale republicii muncesc circa 520 cetăţeni.
- Principalele probleme identificate
- în baza chestionarului de evaluare a capacităților APL
Comuna Pelinia dispune de toate actele normative locale cu excepţia PDI-ului. Aceste acte asigură desfăşurarea activităţii personalului primăriei. Spaţiul primăriei este suficient de bine amenajat pentru primirea cetăţenilor, asistenţii sociali fiind la etajul 1, deşi spaţiul pentru Secretarul Consiliului este mic. Este foarte dificil pentru persoanele cu dizabilităţi sau persoanele în vîrstă să ajungă în interiorul primăriei, deoarece primarul şi ceilalţi funcţionari, împreună cu sala de şedinţe este amplasată la etajul 2, iar scara este foarte abruptă.
Comunicarea externă a primăriei este asigurată prin telefon, fax şi email care este verificat de Secretarul Consiliului. Adresa oficială electronică este primpelinia@mail.ru, localitatea nu dispune de o pagina electronică.
Una dintre marile probleme ale primăriei este pregătirea insuficientă îndeosebi în domeniul TIC.
Numărul petiţiilor adresate la primărie este destul de mic, iar oamenii manifestă un interes foarte slab de a fi participativi. Acest aspect este la îndemâna funcţionarilor primăriei, dar este în detrimentul dezvoltării localităţii. Un program al motivării/mobilizării localnicilor de a se implica şi susţine acţiunile primăriei/localităţii lipseşte. Elevii ca resursă foarte importantă a localităţii nu sunt implicaţi în dezvoltarea localităţii şi în pofida unor proiecte ale grădiniţei/şcolii, acestea se rezumă la o simplă colaborare cu primăria pe foaie şi mai puţin de un efort conjugat pentru educarea responsabilităţii tinerei generaţii.
Una dintre problemele localităţii este faptul că locuitorii nu participă la discutarea bugetului şi nu conştientizează că o asemenea practică este în favoarea localităţii. În chestionar primăria indică cîte o consultare publică în 2010 şi 2011, dar în realitate la aceste audieri participă foarte puțini cetățeni.
Localitatea dispune de un Plan strategic elaborat împreună cu compania BCI pentru o perioada de 4 ani. Conform chestionarului Planul strategic a fost consultat la etapa de elaborare, fiind implicate şi femeile în acest proces. La atelierul de lucru pentru reactualizarea planului strategic din satul Pelinia au participat 22 de reprezentanţi ai comunităţii Pelinia, dar din păcate aceştia sunt toţi reprezentanţi ai instituţiilor sociale sau primăriei din localitate. Planul din păcate este incomplet fără a menţiona costurile fiecărei intervenţii.
Capacitatea de cooperare este scăzută, avînd doar contacte cu nivelul 2 şi colaborări locale cu instituţiile societăţii civile şi instituţiile publice în domeniul social. Nu există înfrăţiri cu localităţile din alte ţări.
La capitolul transparenţă primăria Pelinia nu este diferită de celelalte primării ca performanţă. Unicul instrument de expunere a informaţiilor publice sunt pereţii primăriei şi panoul de informaţii din faţa primăriei. Însă, uneori anumite informaţii plasate pe panoul de informaţii dispar, fără ca cineva să fie responsabil de înnoirea informaţiei pe acest panou. În afara instituţiei primăriei informaţie despre activitatea acesteia lipseşte cu desăvârşire. Nu au site, nu au căsuţă poştală oficială, decît personală în interiorul primăriei, imposibil de aflat componenţa CL, cine şi de ce este responsabil în primărie, anunţurile despre cînd au loc procedurile de achiziţii publice, care sunt activele primăriei etc.
În activitatea sa, echipa primăriei nu conştientizează necesitatea aprobării actelor, deciziilor prin prisma ABDO şi a egalităţii de gen. Problema este în explicarea acestor principii funcţionarilor pentru ca ei să conştientizeze rolului lor pe care îl au în serviciile prestate cetăţenilor.
- conform metodologiei Guvernului Republicii Moldova
Capacitate evaluată | Punctaj acumulat | Punctaj maxim | Pondere în % |
Capacitatea organizatorică şi de planificare strategică | 13 | 15 | 86% |
Capacitatea funcţională de realizare a competenţelor şi prestare a serviciilor publice | 22 | 30 | 73% |
Capacitatea de management financiar | 20 | 25 | 80% |
Capacitatea MRU | 4 | 5 | 80% |
Capacitatea de management al proiectelor | 10 | 10 | 100% |
Capacitatea de relaţionare şi asigurare a transparenţei | 4 | 5 | 80% |
Legalitatea activităţii | 10 | 10 | 100% |
Punctaj total acumulat | 83 | 100 | 83% |
Concluzie generală: Cele mai ridicate scoruri au fost acumulate la 3 domenii de funcționare a APL și anume: legalitatea activității, capacitatea de management al proiectelor, capacitatea organizatorică.
- percepția reprezentanților APL și a liderilor comunitari vizavi de capacitățile APL în baza Analizei SWOT
Un alt instrument utilizat în evaluarea capacităților APL a fost metoda de analiză SWOT pentru identificarea punctelor tari, slabe, a oportunităților și riscurilor capacităților APL Pelinia. Metoda a fost aplicată în cadrul grupului de lucru constituit din funcționari publici, consilieri locali și unii lideri comunitari. Punctele tari și slabe identificate sunt:
Punctele forte | Punctele slabe |
|
|
Riscurile | Oportunităţile |
|
|
3 Viziune
Analiza funcţională a identificat necesităţile şi tendinţele de dezvoltare instituţională ale autorităţilor publice locale, în baza cărora a fost formulată următoarea viziune strategică de dezvoltare a APL Pelinia pentru perioada 2014-2016:
Administraţia publică locală a s. Pelina are capacităţi restabilite și este dezvoltată ca o instituţie funcţională, care contribuie la rezolvarea problemelor comunităţii prin implicare, valorifică eficient resursele locale şi atrage fonduri, promovează interesele cetăţenilor şi colaborează activ cu actorii interni şi externi pentru asigurarea autonomiei locale, aplicarea principiilor democraţiei.
Viziunea reflectă imaginea administraţiei publice locale Pelinia şi reprezintă punctul final de dezvoltare al autorităţii, fiind sinteza tuturor activităţilor planificate în prezentul PDI.
4 Obiective strategice
Având ca punct de reper rezultatele analizei capacităţilor efectuate şi Viziunea, au fost elaborate 4 obiective strategice:
Obiective strategice:
1. APL o instituție publică funcțională
2. Angajați profesioniști și capabili să-și realizeze atribuțiile
3. Activitatea APL transparentă și deschisă
4. Cooperare sigură cu actorii regionali şi transfrontalieri
Pentru fiecare Obiectiv strategic au fost identificate Priorităţi pe termen scurt şi mediu.
Obiectiv 1: APL o instituție publică funcțională
Priorităţi:
- Abilități formate de planificare şi implementare a unui buget realist
- Aplicarea permanentă a planificării strategice
- Dezvoltarea capacităţilor de elaborare a proiectelor de dezvoltare locală şi atragerea a finanţărilor externe
- Îmbunătățirea capacităţii de utilizare a Tehnologiilor Informaţionale (TI)
Obiectiv 2: Angajați profesioniști și capabili să-și realizeze atribuțiile
Priorităţi:
- Funcţionari publici şi a consilieri locali pregătiți pentru domeniile de activitate
- Cetăţeni activ implicați în viața publică
Obiectiv 3: Activitatea APL transparentă și deschisă
Priorităţi:
- Acces facilitat a populaţiei la informaţie
- Elaborarea de politici publice cu aplicarea procesului participativ
Obiectiv 4: Cooperare sigură cu actorii regionali şi transfrontalieri
Priorităţi:
- Abilități dezvoltate pentru cooperare regională şi transfrontalieră
Pentru fiecare Prioritate au fost identificate proiecte.
Obiective | Priorităţi | Proiecte |
---|---|---|
APL o instituție publică funcțională
|
|
|
|
| |
|
| |
|
| |
Angajați profesioniști și capabili să-și realizeze atribuțiile |
|
|
|
| |
Activitatea APL transparentă și deschisă
|
|
|
|
| |
Cooperare sigură cu actorii regionali şi transfrontalieri |
|
|
5 Plan de acţiuni pe termen scurt şi mediu (2014 – 2016)
Obiective, Priorităţi, Proiecte | Perioada de implementare | Costul, lei | Surse potenţiale de finanţare | Responsabil |
---|---|---|---|---|
O1. APL o instituție publică funcțională | ||||
P1.1 Abilități formate de planificare şi implementare a unui buget realist | ||||
Ajustarea bugetului conform noii baze fiscale | 2014 | – | – | Contabil |
Elaborarea unui buget în bază de performanţă (în bază de programe/proiecte) | 2014 | – | – | Primar, Contabil, CL |
Efectuarea auditului financiar intern | 2014 | 5000 | Buget local, Grant | Primar, Contabil |
Realizarea managementului financiar în sistem informatic | 2014 | 10000 | Buget local | Contabil |
Editarea anuală a pliantelor privind procesul bugetar şi publicarea aceleiaşi informaţii pe panouri informative | 2014-2016 | 1000 | Buget local | Contabil |
P1.2. Aplicarea permanentă a planificării strategice | ||||
Instruirea funcţionarilor publici şi a consilierilor locali în domeniul planificării strategice | 2014-2016 | 5000 | Buget local, Grant | Primar, CL |
Instruirea funcţionarilor publici în elaborarea şi implementarea politicilor publice | 2014-2015 | 5000 | Buget local | Primar |
P1.3. Dezvoltarea capacităţilorde elaborare a proiectelor de dezvoltare locală şi atragerea a finanţărilor externe | ||||
Elaborarea Listei obiectelor pentru investiții prioritare | 2014 | – | – | Primar, CL, contabil |
Dezvoltarea capacităţilor de identificare şi atragere a surselor financiare externe | 2014 | 5000 | Buget local | Primar |
Consolidarea capacităţii de management al ciclului de proiect | 2014 | 5000 | Buget local, Grant | Primar, CL |
Planificare parțială a resurselor proprii pentru contribuții în proiecte | 2014 | – | – | Primar, CL, contabil |
P1.4. Îmbunătățirea capacităţii de utilizare a Tehnologiilor Informaţionale (TI) | ||||
Îmbunătățirea condițiilor de muncă IT, mobilier, conectare la infrastructura | 2014 | 65000 | Buget local, Grant | Primar |
Instruirea funcţionarilor publici în domeniul TI | 2014 | 5000 | Buget local, Grant | Primar |
Crearea bazelor de date informatizate pe domenii de activitate | 2014 | Buget local, Grant | Secretar | |
O2. Angajați profesioniști și capabili să-și realizeze atribuțiile | ||||
P2.1 Funcţionari publici şi a consilieri locali pregătiți pentru domeniile de activitate | ||||
Elaborarea programului de activități pentru instruire a personalului APL conform necesităţilor deja prestabilite | 2014-2016 | – | – | Primar, CL |
Instruirea şi perfecţionarea continuă a resurselor umane | 2014 | 10000 | Buget local | Primar |
Crearea sistemului de evaluare a resurselor umane | 2014 | – | Primar, CL | |
P2.2 Cetăţeni activ implicați în viața publică | ||||
Implicare populației pe proiecte concrete în lucru de manoperă | 2014 | – | – | Primar, CL, secretar |
Dezvoltarea acţiunilor de voluntariat în comunitate | 2014-2016 | – | – | Primar |
Implicarea consilierilor locali în „Consilii de mahala” | 2014-2016 | – | – | CL |
Clubul femeilor și clubul elevilor vor asista activ Consiliul Local la deliberarea și aprobarea deciziilor | 2014-2016 | – | – | Secretarul, CL |
O3. Activitatea APL transparentă și deschisă | ||||
P3.1 Acces facilitat a populaţiei la informaţie | ||||
Crearea mecanismelor de consultare cu actorii interesaţi | 2014 | 5000 | Buget local, Grant | Primar |
Deschiderea radioului local/panotaj informativ | 2014-2016 | 5000 | Buget local, Grant | Primar |
Publicarea trimestrială a deciziilor consiliului local şi dispoziţiilor primarului pe pagina electronică | 2014-2016 | – | Buget local | Secretar |
P3.2 Elaborarea de politici publice cu aplicarea procesului participativ | ||||
Crearea „Consiliilor de mahala” pentru dezvoltarea proiectelor locale, precum și a consiliului femeilor și clubul elevilor | 2014 | – | – | CL |
Promovarea principiilor bunei guvernări | 2014-2016 | – | – | Primar |
Diseminarea informaţiei privind procesul decizional în comunitate | 2014-2016 | 5000 | Buget local | Primar |
O4. Cooperare sigură cu actorii regionali şi transfrontalieri | ||||
P4.1 Abilități dezvoltatepentru cooperare regională şi transfrontalieră | ||||
Încadrarea în programe regionale şi naţionale de dezvoltare | 2014-2016 | 10000 | Buget local, Grant | Primar |
Organizarea vizitelor de studiu şi schimbului de experienţă în managementul public | 2014-2016 | 10000 | Buget local, Grant | Primar |
Crearea unităţii specializate în elaborarea şi implementarea proiectelor de cooperare transfrontalieră | 2014-2016 | 25000 | Buget local, Grant | Primar |
6 Monitorizare şi Evaluare
Procesul de implementare a PDI va începe din momentul adoptării Planului de către Consiliul Local.
Planul va fi implementat prin parcurgerea următoarelor etape:
Adoptarea PDI. În cadrul acestei etape PDI va fi înaintat Consiliului Local spre aprobare. După aprobare, Primăria va coordona elaborarea planurilor de acţiuni trimestriale şi anuale privind realizarea Planului de acţiuni.
Implementarea PDI se va efectua prin realizarea priorităţilor şi proiectelor concrete de implementare. Pentru fiecare proiect vor fi stabilite obiective, planul activităţilor necesare, perioada de desfăşurare, responsabilii şi partenerii care vor realiza proiectul. De asemenea, vor fi identificate şi asigurate sursele de finanţare a proiectelor propuse spre implementare.
Monitorizarea PDI. Procesul de monitorizare şi evaluare a PDI vizează cadrul instituţional, instrumentele de monitorizare şi evaluare, indicatorii de implementare, utilizarea şi diseminarea rezultatelor monitorizării şi evaluării.
Cadrul instituţional al monitorizării şi evaluării este constituit din Consiliul Participativ format din reprezentanţi ai administraţiei publice locale şi instituţiilor publice subordonate. Consiliul Participativ va fi responsabil de aprobarea şi implementarea PDI, de identificarea şi asigurarea resurselor financiare necesare pentru implementare proiectelor.
Rapoartele intermediare şi finale de implementare a acţiunilor şi proiectelor sunt instrumentele principale de monitorizare şi evaluare. Trimestrial, responsabilii de implementare vor prezenta rapoarte intermediare privind implementarea proiectelor şi/sau acţiunilor. La sfârşitul perioadei de implementare a proiectelor responsabilii de monitorizare vor prezenta rapoarte finale. Implementarea proiectelor finanţate din surse externe vor fi supuse monitorizării şi evaluării şi de către instituţiile abilitate în conformitate cu contractele de finanţare încheiate.
Rezultatele monitorizării vor fi distribuite autorităţii publice locale, societăţii civile, sectorului privat, donatorilor străini, mass-mediei şi publicului larg. Difuzarea informaţiei va avea loc prin intermediul paginii electronice şi mass-mediei raionale. Suplimentar, pentru diseminarea informaţiei se vor organiza mese rotunde pentru dezbaterea acţiunilor şi proiectelor realizate.
Evaluarea implementării PDI se va efectua prin analiza indicatorilor de implementare. Pentru fiecare acţiune planificată vor fi stabiliţi indicatori de implementare. În baza informaţiilor furnizate de la responsabilii de implementare, beneficiari sau instituţii specializate se vor stabili nivelul şi gradul de implementare a acţiunilor şi atingere a obiectivelor fixate.