PLAN DE DEZVOLTARE INSTITUŢIONALĂ a Primăriei s. Pelinia, r. Drochia

PLAN DE DEZVOLTARE INSTITUŢIONALĂ a Primăriei s. Pelinia, r. Drochia

873
DISTRIBUIȚI

Cuprins:

 

1       Introducere. 3

2       Necesităţi şi probleme identificate în evaluarea capacităţilor. 5

3       Viziune. 7

4       Obiective strategice. 8

5       Plan de acţiuni pe termen scurt şi mediu (2013 – 2016) 11

6       Monitorizare şi Evaluare. 13

 

 

 

 

 

 

 

1        Introducere

 

Satul Pelinia, r. Drochia este una din cele 30 localități din Republica Moldova identificată ca beneficiară în cadrul Programului Comun de Dezvoltare Locală Integrată (PCDLI). Intervențiile PCDLI la nivel local au ca scop dezvoltarea de modele de autorități locale operaționale – „campioni ai schimbării” prin acordarea suportului în implementarea schimbărilor în funcționarea și structura autorităților locale, în conformitate cu modificările aduse de Strategia Națională de Descentralizare.

 

La prima etapă de implementare conform PCDLI APL Pelinia este asistată în îmbunătățarea modului de funcționare prin intermediul unui proces participativ desfășurat în 3 etape:

 

  1.  se evaluează capacităţile administrative existente şi se identifică activităţile/serviciile necesare de dezvoltat;
  2.  se identifică priorităţile de dezvoltare instituţională şi se elaborează Planul de Dezvoltare Instituțională a  administraţiei publice locale;
  3. se finanţează un proiect din Planul de Dezvoltare Instituțională a administraţiei publice locale.

 

Procesul de evaluare a capacităților APL a fost axat pe următoarele domenii de evaluare:

  1. Caracteristici generale ale unității administrativ – teritoriale
  2. Cadrul normativ-organizațional, atribuții și responsabilități
  3. Calitatea procesului  decizional și capacitatea managerială
  4. Managementul resurselor umane
  5. Managementul financiar
  6. Capacitatea de planificare strategică şi de atragere a investiţiilor
  7. Capacitatea de cooperare
  8. Capacitatea APL în domeniul achizițiilor publice
  9. Capacitatea APL de management al proprietății publice

 

Analiza rezultatelor de evaluare a capacităților APL a constituit baza pentru elaborarea Planului de  Dezvoltare Instituțională a s. Pelinia, r. Drochia. PDI a fost elaborat în conformitate cu Metodologia de elaborare a planurilor de dezvoltare instituţională a Programului Comun de Dezvoltare Locală Integrată în perioada iulie-august 2013.  Au fost organizate 3 ateliere de planificare cu participarea funcţionarilor publici, conducătorilor instituțiilor publice din  subordinea primăriei, consilierilor  locali, reprezentaţilor societăţii civile cu sprijinul facilitatorilor comunitari din cadrul PCDLI.

 

Scopul Planului de dezvoltare instituțională (PDI) este asigurarea cadrului necesar pentru planificarea dezvoltării organizaţionale şi a activităţii autorităţii administraţiei publice locale, care va contribui la fortificarea capacităţilor APL de realizare a competenţelor, atribuţiilor, sarcinilor şi obiectivelor autorităţii publice.

 

Elaborarea PDI are următoarele obiective:

  • să definească misiunea autorităţii publice;
  • să expună clar responsabilităţile operaţionale ale autorităţii, structurile şi instituţiile subordonate acesteia;
  • să identifice şi să ierarhizeze acţiunile concrete privind îndeplinirea competenţelor, atribuţiilor, sarcini şi obiective ale autorităţii publice şi instituţiilor subordonate acesteia, în corespundere cu strategia de dezvoltare locală şi alte documente de politici ale UAT.

 

PDI este elaborat pe o perioadă de trei ani – 2014-2016.

 

Planul conține următoarele componente:

 

Misiunea – se prezintă succint rolul autorităţii publice, după cum este stipulat în prevederile normative în vigoare, menţionîndu-se ariile de competenţă ale autorităţii.

 

Obiectivele strategice rezidă în realizarea celor mai importante sarcini ale autorităţii publice locale pe termen mediu şi lung.

 

Priorităţile sînt direcţii de activitate prioritare pe care autoritatea publică locală intenţionează să le realizeze în termen mediu (3 ani).

 

Acţiunile sînt reprezentate de proiectele şi iniţiativele concrete, pe care autoritatea publică locală le va implementa pentru a trece la realizarea priorităţilor pe termen mediu.

 

Monitorizare şi evaluare – se descriu procedurile de monitorizare, evaluare şi raportare a rezultatelor implementării PDI. Ele trebuie să  ofere o legătură clară cu planul de lucru anual al instituţiei şi să identifice responsabilii sau subdiviziunea responsabilă de monitorizarea implementării sarcinilor stipulate de PDI, de evaluarea progresului şi de raportarea succeselor şi eşecurilor conducerii autorităţii administraţiei publice locale.

 

Evaluarea explică cum interpretarea informaţiilor obţinute în urma monitorizării poate pune în discuţie inclusiv alegerea obiectivelor iniţiale si/sau modificarea strategiilor propuse pentru atingerea acestora.

 

Beneficiarii direcţi ai evaluării sunt Administraţia publică locală a satului Pelinia, precum şi PNUD Moldova în calitate de instituţie finanţatoare.

 

Implementarea Planului de Dezvoltare a Capacităţilor va contribui la:

  •  asigurarea creşterii transparenţei şi eficienţei instituţionale a activităţii APL.
  •  îmbunătăţirea procesului de consultanţă cu populaţia şi reprezentanţii acesteia-membrii
  •  consiliului local în vederea soluţionării problemelor comunităţii.
  •  eficientizarea colaborării actorilor APL.
  •  oferirea serviciilor de calitate cetăţenilor.
  •  ridicarea nivelului profesionalismului angajaţilor Primăriei.
  •  dezvoltarea încrederii în APL şi promovarea imaginii acesteia.

 

PDI va servi ca bază pentru direcţionarea tuturor activităţilor de modernizare, elaborare şi

implementare a programelor şi proiectelor de asistenţă şi dezvoltare.

 

2        Necesităţi şi probleme identificate în evaluarea capacităţilor

 

Date generale

 

Satul Pelinia este situat în r. Drochia, la 21,4 km de or. Bălţi şi la 18,6 km pînă la centrul raional Drochia. În ianuarie 2013 avea 8003 locuitori şi o suprafaţă de 8322 ha suprafaţa generală a localităţii, iar 1330 ha suprafaţa habitată. Este comună pentru că în componenţa satului Peliniei mai este inclusă şi staţia de calea ferată numită tot Pelinia, unde nu locuieşte nimeni.

 

Structura demografică a populaţiei în ultimii ani demonstrează dominanța mortalității asupra natalității, micșorându-se din 2008 cu 380 persoane. În ceea ce priveşte ocupaţia populaţiei activă din punct de vedere economic se observă o creştere. Dacă în 2005 în economie erau ocupaţi 4000 persoane din 8600 populaţia, în 2013 sunt ocupaţi 3900 persoane din 8003 populaţia. Majoritatea persoanelor activează în agricultură – 1312, ceea ce constituie 70%, restul fiind încadraţi în învăţămînt şi educaţie preşcolară, sănătate, servicii şi comerţ, administraţia publică şi asigurarea ordinii publice. Conform datelor Oficiului Forţei de Muncă sunt înregistraţi ca şomeri 18 de persoane din localitate.

 

Numărul populaţiei care este ocupată în alte localităţi este în creştere. În anul 2007 erau 720 persoane care muncesc în afara localităţii, inclusiv 297 în interiorul ţării şi 423 peste hotarele republicii. În anul 2013 circa 556 persoane sînt plecate la muncă peste hotare pe termen îndelungat, iar peste 1000 de cetăţeni pleacă periodic la muncă peste hotare. În alte localităţi ale republicii muncesc circa 520 cetăţeni.

 

  1. Principalele probleme identificate
  1. în baza chestionarului de evaluare a capacităților APL

 

Comuna Pelinia dispune de toate actele normative locale cu excepţia PDI-ului. Aceste acte asigură desfăşurarea activităţii personalului primăriei. Spaţiul primăriei este suficient de bine amenajat pentru primirea cetăţenilor, asistenţii sociali fiind la etajul 1, deşi spaţiul pentru Secretarul Consiliului este mic. Este foarte dificil pentru persoanele cu dizabilităţi sau persoanele în vîrstă să ajungă în interiorul primăriei, deoarece primarul şi ceilalţi funcţionari, împreună cu sala de şedinţe este amplasată la etajul 2, iar scara este foarte abruptă.

Comunicarea externă a primăriei este asigurată prin telefon, fax şi email care este verificat de Secretarul Consiliului. Adresa oficială electronică este primpelinia@mail.ru,  localitatea nu dispune de o pagina electronică.

Una dintre marile probleme ale primăriei este pregătirea insuficientă îndeosebi în domeniul TIC.

Numărul petiţiilor adresate la primărie este destul de mic, iar oamenii manifestă un interes foarte slab de a fi participativi. Acest aspect este la îndemâna funcţionarilor primăriei, dar este în detrimentul dezvoltării localităţii. Un program al motivării/mobilizării localnicilor de a se implica şi susţine acţiunile primăriei/localităţii lipseşte. Elevii ca resursă foarte importantă a localităţii nu sunt implicaţi în dezvoltarea localităţii şi în pofida unor proiecte ale grădiniţei/şcolii, acestea se rezumă la o simplă colaborare cu primăria pe foaie şi mai puţin de un efort conjugat pentru educarea responsabilităţii tinerei generaţii.

Una dintre problemele localităţii este faptul că locuitorii nu participă la discutarea bugetului şi nu conştientizează că o asemenea practică este în favoarea localităţii. În chestionar primăria indică cîte o consultare publică în 2010 şi 2011, dar în realitate la aceste audieri participă foarte puțini cetățeni.

Localitatea dispune de un Plan strategic elaborat împreună cu compania BCI pentru o perioada de 4 ani. Conform chestionarului Planul strategic a fost consultat la etapa de elaborare, fiind implicate şi femeile în acest proces. La atelierul de lucru pentru reactualizarea planului strategic din satul Pelinia au participat 22 de reprezentanţi ai comunităţii Pelinia, dar din păcate aceştia sunt toţi reprezentanţi ai instituţiilor sociale sau primăriei din localitate. Planul din păcate este incomplet fără a menţiona costurile fiecărei intervenţii.

Capacitatea de cooperare este scăzută, avînd doar contacte cu nivelul 2 şi colaborări locale cu instituţiile societăţii civile şi instituţiile publice în domeniul social. Nu există înfrăţiri cu localităţile din alte ţări.

La capitolul transparenţă primăria Pelinia nu este diferită de celelalte primării ca performanţă. Unicul instrument de expunere a informaţiilor publice sunt pereţii primăriei şi panoul de informaţii din faţa primăriei. Însă, uneori anumite informaţii plasate pe panoul de informaţii dispar, fără ca cineva să fie responsabil de înnoirea informaţiei pe acest panou. În afara instituţiei primăriei informaţie despre activitatea acesteia lipseşte cu desăvârşire. Nu au site, nu au căsuţă poştală oficială, decît personală în interiorul primăriei, imposibil de aflat componenţa CL, cine şi de ce este responsabil în primărie, anunţurile despre cînd au loc procedurile de achiziţii publice, care sunt activele primăriei etc.

În activitatea sa, echipa primăriei nu conştientizează necesitatea aprobării actelor, deciziilor prin prisma ABDO şi a egalităţii de gen. Problema este în explicarea acestor principii funcţionarilor pentru ca ei să conştientizeze rolului lor pe care îl au în serviciile prestate cetăţenilor.

 

  1. conform metodologiei Guvernului Republicii Moldova

 

Capacitate evaluatăPunctaj acumulat Punctaj maximPondere în %
Capacitatea organizatorică şi de planificare strategică131586%
Capacitatea funcţională de realizare a competenţelor şi prestare a serviciilor publice223073%
Capacitatea de management financiar202580%
Capacitatea MRU4580%
Capacitatea de management al proiectelor1010100%
Capacitatea de relaţionare şi asigurare a transparenţei4580%
Legalitatea activităţii1010100%
Punctaj total acumulat8310083%

 

 

Concluzie generală: Cele mai ridicate scoruri au fost acumulate la 3 domenii de funcționare a APL și anume: legalitatea activității, capacitatea de management al proiectelor,  capacitatea organizatorică.

 

 

  1. percepția reprezentanților APL și a liderilor comunitari vizavi de capacitățile APL în baza Analizei SWOT

 

Un alt instrument utilizat în evaluarea capacităților APL a fost metoda de analiză SWOT pentru identificarea punctelor tari, slabe, a oportunităților și riscurilor capacităților APL Pelinia. Metoda a fost aplicată în cadrul grupului de lucru constituit din funcționari publici, consilieri locali și unii lideri comunitari. Punctele tari și slabe identificate sunt:

 

Punctele fortePunctele slabe
  • Existența setului de acte strategice ce necesită doar perfecționare
  • Existența unor veniturilor proprii în creștere
  • Prezenţa unor persoane mobilizatoare în interiorul primăriei – viceprimarul, secretarul şi contabilul şef
  • Existenţa persoanelor tinere în primărie
  • Existenţa implementării proiectelor mari în localitate.
  • Actele strategice nu corespund întrutotul necesităților de dezvoltare a localității
  • Accesibilitatea cetăţenilor este redusă în interiorul primăriei
  • Gradul cunoștințelor TIC și a limbilor străine  este redus printre funcționarii primărie
  • Activismul şi mobilitatea cetăţenilor este scăzut

 

RiscurileOportunităţile
  • Modificări legislative naționale neașteptate
  • Creșterea prețurilor la serviciile comunale și reducerea capacității de achitare a lor
  • Izbucnirea unor potențiale conflicte între membrii bisericilor din localitate.
  • Scrierea proiectelor pentru dezvoltarea localității și atragerea investițiilor străine
  • Inițierea unor parteneriate publice-private
  • Prezența localității pe rețelele de socializare frecvent vizitate de către persoanele ce muncesc peste hotare
  • Extinderea activităților culturale în localitate – festivaluri etc.

 

 

3        Viziune

 

Analiza funcţională a identificat necesităţile şi tendinţele de dezvoltare instituţională ale autorităţilor publice locale, în baza cărora a fost formulată următoarea viziune strategică de dezvoltare a APL Pelinia pentru perioada 2014-2016:

 

Administraţia publică locală a s. Pelina are capacităţi restabilite și este dezvoltată ca o instituţie funcţională, care contribuie la rezolvarea problemelor comunităţii prin implicare, valorifică eficient resursele locale şi atrage fonduri, promovează interesele cetăţenilor şi colaborează activ cu actorii interni şi externi pentru asigurarea autonomiei locale, aplicarea principiilor democraţiei.

 

Viziunea reflectă imaginea administraţiei publice locale Pelinia şi reprezintă punctul final de dezvoltare al autorităţii, fiind sinteza tuturor activităţilor planificate în prezentul PDI.

 

 

4        Obiective strategice

 

Având ca punct de reper rezultatele analizei capacităţilor efectuate şi Viziunea, au fost elaborate 4 obiective strategice:

 

Obiective strategice:

 

1. APL o instituție publică funcțională

2. Angajați profesioniști și capabili să-și realizeze atribuțiile

3. Activitatea APL  transparentă și deschisă

4. Cooperare sigură  cu actorii regionali şi transfrontalieri

 

Pentru fiecare Obiectiv strategic au fost identificate Priorităţi pe termen scurt şi mediu.

 

Obiectiv 1: APL o instituție publică funcțională

Priorităţi:

  • Abilități formate de planificare şi implementare a unui buget realist
  • Aplicarea permanentă a planificării strategice
  • Dezvoltarea capacităţilor de elaborare a proiectelor de dezvoltare locală şi atragerea a finanţărilor externe
  • Îmbunătățirea capacităţii de utilizare a Tehnologiilor Informaţionale (TI)

 

Obiectiv 2: Angajați profesioniști și capabili să-și realizeze atribuțiile

Priorităţi:

  • Funcţionari publici şi a consilieri locali pregătiți pentru domeniile de activitate
  • Cetăţeni activ implicați în viața publică

 

Obiectiv 3: Activitatea APL  transparentă și deschisă

Priorităţi:

  • Acces facilitat a populaţiei la informaţie
  • Elaborarea de politici publice cu aplicarea procesului participativ

 

 

Obiectiv 4: Cooperare sigură  cu actorii regionali şi transfrontalieri

Priorităţi:

  • Abilități dezvoltate  pentru cooperare regională şi transfrontalieră

 

Pentru fiecare Prioritate au fost identificate proiecte.

 

ObiectivePriorităţiProiecte
APL o instituție publică funcțională

 

  • Abilități formate de planificare şi implementare a unui buget realist

 

  • Ajustarea bugetului conform noii baze fiscale
  • Elaborarea unui buget în bază de performanţă (în bază de programe/proiecte)
  • Efectuarea auditului financiar intern
  • Realizarea managementului financiar în sistem informatic
  • Editarea anuală a pliantelor privind procesul bugetar şi publicarea aceleiaşi informaţii pe panouri informative
  • Aplicarea permanentă a planificării strategice
  • Instruirea funcţionarilor publici şi a consilierilor locali în domeniul planificării strategice
  • Instruirea funcţionarilor publici în elaborarea şi implementarea politicilor publice
  • Dezvoltarea capacităţilor de elaborare a proiectelor de dezvoltare locală şi atragerea a finanţărilor externe
  • Elaborarea Listei obiectelor pentru investiții prioritare
  • Dezvoltarea capacităţilor de identificare şi atragere a surselor financiare externe
  • Consolidarea capacităţii de management al ciclului de proiect
  • Planificare parțială a resurselor proprii pentru contribuții în proiecte
  • Îmbunătățirea capacităţii de utilizare a Tehnologiilor Informaţionale (TI)
  • Îmbunătățirea condițiilor de muncă prin IT, mobilier, conectare la infrastructura
  • Instruirea funcţionarilor publici în domeniul TI
  • Crearea bazelor de date informatizate pe domenii de activitate
  • Dotarea APL cu TI moderne
Angajați profesioniști și capabili să-și realizeze atribuțiile
  • Funcţionari publici şi a consilieri locali pregătiți pentru domeniile de activitate

 

  • Elaborarea programului de activități pentru instruire a personalului APL  conform necesităţilor deja prestabilite
  • Instruirea şi perfecţionarea continuă a resurselor umane
  • Revizuirea repartizării sarcinilor între CL și funcționarii primăriei
  • Crearea sistemului de evaluare a resurselor umane
  • Cetăţeni activ implicați în viața publică

 

  • Implicare populației pe proiecte concrete în lucru de manoperă
  • Dezvoltarea acţiunilor permanente de voluntariat în comunitate
  • Implicarea consilierilor locali în „Consilii de mahala”
  • Participarea Consiliului femeilor și a Consiliului elevilor la toate etapele procesului decizional
Activitatea APL  transparentă și deschisă

 

  • Acces facilitat a populaţiei la informaţie

 

  • Crearea mecanismelor de consultare cu actorii interesaţi
  •  Deschiderea radioului local/panotaj informativ
  • Publicarea trimestrială a deciziilor consiliului local şi dispoziţiilor primarului
  • Elaborarea de politici publice cu aplicarea procesului participativ
  • Crearea „Consiliilor de mahala” pentru dezvoltarea proiectelor locale
  • Creare Consiliilor Femeilor și Consiliul Elevilor
  • Promovarea principiilor bunei guvernări
  • Diseminarea informaţiei privind procesul decizional în comunitate
Cooperare sigură  cu actorii regionali şi transfrontalieri
  • Abilități dezvoltate  pentru cooperare regională şi transfrontalieră
  • Încadrarea în programe regionale şi naţionale de dezvoltare
  • Organizarea vizitelor de studiu şi schimbului de experienţă în managementul public
  • Crearea unităţii specializate în elaborarea şi implementarea proiectelor de cooperare transfrontalieră

 

5        Plan de acţiuni pe termen scurt şi mediu (2014 – 2016)

 

Obiective, Priorităţi, ProiectePerioada de

implementare

Costul, leiSurse potenţiale

de finanţare

Responsabil
O1. APL o instituție publică funcțională
P1.1 Abilități formate de planificare şi implementare a unui buget realist
Ajustarea bugetului conform noii baze fiscale2014Contabil
Elaborarea unui buget în bază de performanţă (în bază de programe/proiecte)2014Primar, Contabil, CL
Efectuarea auditului financiar intern20145000Buget local, GrantPrimar, Contabil
Realizarea managementului financiar în sistem informatic201410000Buget localContabil
Editarea anuală a pliantelor privind procesul bugetar şi publicarea aceleiaşi informaţii pe panouri informative2014-20161000Buget localContabil
P1.2. Aplicarea permanentă a planificării strategice
Instruirea funcţionarilor publici şi a consilierilor locali în domeniul planificării strategice2014-20165000Buget local, GrantPrimar, CL
Instruirea funcţionarilor publici în elaborarea şi implementarea politicilor publice2014-20155000Buget localPrimar
P1.3. Dezvoltarea capacităţilorde elaborare a proiectelor de dezvoltare locală şi atragerea a finanţărilor externe
Elaborarea Listei obiectelor pentru investiții prioritare2014Primar, CL, contabil
Dezvoltarea capacităţilor de identificare şi atragere a surselor financiare externe20145000Buget localPrimar
Consolidarea capacităţii de management al ciclului de proiect20145000Buget local, GrantPrimar, CL
Planificare parțială a resurselor proprii pentru contribuții în proiecte2014Primar, CL, contabil
P1.4. Îmbunătățirea capacităţii de utilizare a Tehnologiilor Informaţionale (TI)
Îmbunătățirea condițiilor de muncă IT, mobilier, conectare la infrastructura201465000Buget local, GrantPrimar
Instruirea funcţionarilor publici în domeniul TI20145000Buget local, GrantPrimar
Crearea bazelor de date informatizate pe domenii de activitate2014 Buget local, GrantSecretar
O2. Angajați profesioniști și capabili să-și realizeze atribuțiile
P2.1 Funcţionari publici şi a consilieri locali pregătiți pentru domeniile de activitate
Elaborarea programului de activități pentru instruire a personalului APL  conform necesităţilor deja prestabilite2014-2016Primar, CL
Instruirea şi perfecţionarea continuă a resurselor umane201410000Buget localPrimar
Crearea sistemului de evaluare a resurselor umane2014 Primar, CL
P2.2 Cetăţeni activ implicați în viața publică
Implicare populației pe proiecte concrete în lucru de manoperă2014Primar, CL, secretar
Dezvoltarea acţiunilor de voluntariat în comunitate2014-2016Primar
Implicarea consilierilor locali în „Consilii de mahala”2014-2016CL
Clubul femeilor și clubul elevilor vor asista activ Consiliul Local la deliberarea și aprobarea deciziilor2014-2016Secretarul, CL
O3. Activitatea APL  transparentă și deschisă
P3.1 Acces facilitat a populaţiei la informaţie
Crearea mecanismelor de consultare cu actorii interesaţi20145000Buget local, GrantPrimar
Deschiderea radioului local/panotaj informativ2014-20165000Buget local, GrantPrimar
 Publicarea trimestrială a deciziilor consiliului local şi dispoziţiilor primarului pe pagina electronică2014-2016 –Buget localSecretar
P3.2 Elaborarea de politici publice cu aplicarea procesului participativ
Crearea „Consiliilor de mahala” pentru dezvoltarea proiectelor locale, precum și a consiliului femeilor și clubul elevilor2014CL
Promovarea principiilor bunei guvernări2014-2016Primar
Diseminarea informaţiei privind procesul decizional în comunitate2014-20165000Buget localPrimar
O4. Cooperare sigură  cu actorii regionali şi transfrontalieri
P4.1 Abilități dezvoltatepentru cooperare regională şi transfrontalieră
Încadrarea în programe regionale şi naţionale de dezvoltare2014-201610000Buget local, GrantPrimar
Organizarea vizitelor de studiu şi schimbului de experienţă în managementul public2014-201610000Buget local, GrantPrimar
Crearea unităţii specializate în elaborarea şi implementarea proiectelor de cooperare transfrontalieră2014-201625000Buget local, GrantPrimar

 

 

 

6        Monitorizare şi Evaluare

 

 

Procesul de implementare a PDI va începe din momentul adoptării Planului de către Consiliul Local.

Planul va fi implementat prin parcurgerea următoarelor etape:

 

Adoptarea PDI. În cadrul acestei etape PDI va fi înaintat Consiliului Local spre aprobare. După aprobare, Primăria va coordona elaborarea planurilor de acţiuni trimestriale şi anuale privind realizarea Planului de acţiuni.

 

Implementarea PDI  se va efectua prin realizarea priorităţilor şi proiectelor concrete de implementare. Pentru fiecare proiect vor fi stabilite obiective, planul activităţilor necesare, perioada de desfăşurare, responsabilii şi partenerii care vor realiza proiectul. De asemenea, vor fi identificate şi asigurate sursele de finanţare a proiectelor propuse spre implementare.

 

Monitorizarea PDI. Procesul de monitorizare şi evaluare a PDI vizează cadrul instituţional, instrumentele de monitorizare  şi evaluare, indicatorii de implementare, utilizarea  şi diseminarea rezultatelor monitorizării şi evaluării.

 

Cadrul instituţional al monitorizării  şi evaluării este constituit din Consiliul Participativ format din reprezentanţi ai administraţiei publice locale şi instituţiilor publice subordonate. Consiliul Participativ va fi responsabil de aprobarea şi implementarea PDI, de identificarea  şi asigurarea resurselor financiare necesare pentru implementare proiectelor.

 

Rapoartele intermediare şi finale de implementare a acţiunilor şi proiectelor sunt instrumentele principale de monitorizare  şi evaluare. Trimestrial, responsabilii de implementare vor prezenta rapoarte intermediare privind implementarea proiectelor şi/sau acţiunilor. La sfârşitul perioadei de implementare a proiectelor responsabilii de monitorizare vor prezenta rapoarte finale. Implementarea proiectelor finanţate din surse externe vor fi supuse monitorizării  şi evaluării  şi de către instituţiile abilitate în conformitate cu contractele de finanţare încheiate.

 

Rezultatele monitorizării vor fi distribuite autorităţii publice locale, societăţii civile, sectorului privat, donatorilor străini, mass-mediei  şi publicului larg. Difuzarea informaţiei va avea loc prin intermediul paginii electronice şi mass-mediei raionale. Suplimentar, pentru diseminarea informaţiei se vor organiza mese rotunde pentru dezbaterea acţiunilor şi proiectelor realizate.

 

Evaluarea implementării PDI se va efectua prin analiza indicatorilor de implementare. Pentru fiecare acţiune planificată vor fi stabiliţi indicatori de implementare. În baza informaţiilor furnizate de la responsabilii de implementare, beneficiari sau instituţii specializate se vor stabili nivelul  şi gradul de implementare a acţiunilor şi atingere a obiectivelor fixate.